Intervju James Newton Howard

James Newton Howard är filmkompositör och har gjort musik till bioaktuella ’Fantastiska vidunder och var man hittar dem’ och mycket mera. Han har tonsatt musik till film i över 30 år. Han har i sin karriär varit kompositör till över 120 filmer. Under Stockholm Filmfestival höll han en Masterclass. Efteråt fick jag den stora äran att möta en mycket trevlig man för att göra en intervju.

Text  Camilla Käller och Patrik Laijronsdotter
Foto Camilla Käller

Vilken är din favoritfilm som du har jobbat med?
Jag har många favoritfilmer av olika anledningar.  Men en av dem är en film som heter ’Man on the Moon’ Jag gillade både filmen och sedan tyckte jag också att det blev ett bra resultat av min musik. Jag har många hatkärleks relationer till mina verk. Exempel av det är ’King Kong’ [red anm. Vill du veta varför James fick arbeta så hårt med ’King Kong’ läs masterclass]. Jag älskar filmen men när jag tänker på det reser sig nackhåret på mig därför att det var så jobbigt. Jag hade så kort tid på mig att göra det. Jag var tvungen att jobba under stor stress.

När bestämde du dig för att börja arbeta med musik, och framför allt filmmusik?
Jag hade inte tänkt att skriva musik från början till film.  När jag var ung runt 20 års ålder skrev jag musik till band som Elton John, Crosby, Stills & Nash, Barbara Streisand, Earth Wind and Fire och många flera. Jag visste inte från början hur man skrev filmmusik.  Jag blev tillfrågad att göra musik till en film som heter Head Office runt 1984. Jag gjorde det och från den dagen visste jag vad jag ville göra. Det var ett av mina lyckligaste stunder eller händelser  i mitt liv. Du vet när det bara händer och man älskar det. Efter det visste jag att det var filmmusik jag ville göra. Jag är verkligen lycklig lottad och nu är vi här cirka 120 filmer senare.

Vilken film är du mest stolt över?
Jag tror jag är ganska stolt över ’Peter Pan’.  Många av dem som jag är stolta över är inte så populära. Det är en film som heter ’Snö faller på cederträden’ (Snow Falling on Cedars) som jag har jobbat med och gillar. ’The Signs’ och ’The Village’ kanske ’King Kong’ och ’Maleficent’.  Som exempelvis ’Wyatt Earp’ minns jag för att det var så meningsfullt för mig för det var precis då min första son föddes. Mycket hände i mitt liv då så den filmen är speciell.

Var hämtar du din inspiration?
Jag tror jag hämtar upp det från livet. Absolut får jag inspiration från filmerna jag jobbar med och bra framträdande av inspirerande skådespelare, av regissörer som pratar om filmen med mera.  Jag får också idéer när jag ser vad som händer i världen. Som just nu skulle jag kunna skriva väldigt sorgsen filmmusik med tanke på vad som händer i mitt land just nu (James tänker på president valet). Men jag tror att vi kommer att överleva och då kommer även hoppfull musik ur något tragiskt och jobbigt.
Vilken typ av musik gillar du att skriva mest, är det musik till drama, thriller, skräckfilm?
De jag tycker är mest intressant är de filmer som berör mig känslomässigt. Jag gillar romantiskt drama och psykologiskt drama som är gripande. Fantantasy, äventyr och episka filmer är bra för kompositörer. Egentligen gillar jag stora filmer för alla känslor finns där.

Finns det något drömjobb kvar för dig? Eller har du uppnått allt det du ville?
När du har gjort så många filmer tror många att det inte finns något kvar att upptäcka. Med varje ny film kommer en ny erfarenhet. Alla filmer är ett unikt pussel jag måste lösa. Det känns som om mitt drömjobb har blivit sann. Jag är tacksam för detta tillfälle som ges till mig jag har inga andra drömmar än den jag är i just nu.

Hur ser ett arbete ut för dig när du får ett erbjudande att göra filmmusik?
Det ser olika ut varje gång. Men den perfekta vägen för mig är att få manuskript först.  Sen möte med regissören för att se om vi har liknade känsla av manuset.  Sen gillar jag att börja skriva musiken innan de ens börjar filma. Jag gör en demo av musiken och skickar det till regissören. Sedan får de ge en respons av vad de tycker. Efter det börjar de att spela in och de tar min demo och sätter ihop det. Stämmer det i det skedet så börjar jag att på allvar att skriva bit för bit det är som att vara en arkitekt, man börjar i liten skala för att sedan se det färdiga verket.

Är det någon musik som du inte skriver alls? Har du någonsin sagt nej till ett jobb?
Nej jag har aldrig sagt nej! Det finns mycket musik som jag tror att jag inte är bra på. Jag älskar exempelvis jazz men jag tror inte att jag är bra på att skriva det.  Det är en helt annan struktur över jazz. Jag har stor respekt för de som skapar den musiken för melodin är helt annorlunda.  Men jag skulle göra det om jag var tvungen till det.  Jag skulle hitta en väg att ”fuska” mig fram.  Det var t ex en film som hette Glengarry Glen Ross som jag skrev några stycken till men det var för 25 år sedan. Jag gillar att skriva all slags musik, som Country Western, Asiatisk musik och World musik.

Ser du på den färdiga filmen, eller lämnar du allt när du har skrivit klart?
Jag brukar lämna allt när jag lämnar musiken till regissören. Förr gick jag på galapremiärer men det gör jag inte längre. Den delen av jobb intresserar inte mig så mycket.  Jag gillar att vara i skuggan och bakom scen det är där jag tycker om att vara.

Finns det någon du skulle vilja arbeta med som du inte har gjort något arbete med än?
Jag gillar att jobba med unga regissörer för de är fräscha. Det är ju det som det handlar om att upptäcka nytt.  När man är äldre är det ofta så att det finns åsikter om allt hur det ska vara.  För mig är det viktigt att umgås med unga människor för de är mest relevanta.

 

jnh2k

 

Vad tycker du mest om av allt du gör är det att skriva musik, ge konserter, träffa journalister eller något annat?
Jag tror jag tycker mest om att sitta och skriva för mig själv.  Jag kommer att göra en konsertturné nu och nästa år så jag kommer tillbaka till Stockholm (14 november 2017) red.anm James ger även en konsert i Malmö.

Vad gör du under konserten?
Jag kommer att dirigera, spela piano och prata med publiken om varje stycke. Som du märker tycker jag om att prata. Jag kommer att tala om varför jag skrev det stycke de har fått lyssna till.  Jag tror att människor är intresserad av det.

Har du någonsin fått göra precis vad du vill när du skriver musik?
Inte helt och hållet. Jag vill uttrycka mig själv som jag gör nu men jag vill också uppfylla regissörens ambitioner och visioner.  De personer som hyr mig, det är deras film.  Jag är deras kompositör till deras film.  Om jag vill göra något helt på egenhand då skriver jag en egen konsert. Det är annorlunda jag har gjort det också.  Jag skrev en violinkonsert för den underbara kanadensaren James Ehnes.  Jag kommer dirigera den i Bilbao, Spanien nu i december.

Om någon skulle vilja börja göra filmmusik vilka råd och tips skulle du ge den personen då?
Jag uppmuntrar alla att försöka om det är verkligen det de vill göra. Jag skulle vilja säga att det var helt andra förutsättningar när jag började, det är mycket svårare idag.
En bra början är att lära sig att spela piano. För mig är piano det bästa musikinstrument för att skapa ny musik på.  Du kan skriva ett fullt orkesterstycke på ett piano för att du har hela känsloregistret där.  Efter det investera så mycket pengar du kan på hårdvara så att du kan göra demos. Öva och kopiera även andra kompositörer i början, kopiera även mig. Lär dig hur de jobbar med nyanser i musiken.  Och när du kommit så långt letar du efter unga regissörer eller vänner. Gör en fem minuters film. Jag vet regissörer som har anställt människor som gjort musik till kortfilmer eller inte ens det utan bara korta filmsnuttar de tittar och tycker att ”wow, det var väldigt speciellt” de har verkligen hittat rätt feeling. Upptäcks du får du ett kontrakt till att göra musik till en hel film. Så mitt största tips är att börja i liten skala, man behöver inte börja i fullskala på en gång, och du vet det kan vara kanske bra att ha ett extra jobb i början och att kunna försörja sig tills man når sitt drömmars mål.

 

 

Under 2017 kommer James Newton Howard till Stockholm och Malmö för att ge konsert. Där kommer han att framför sin musik och prata om låtarna.

För att boka biljetter och se speldatum KLICKA HÄR

James Newton Howard Hemsida
Vill du läsa Masterclass som hölls under Stockholm Filmfestival 2016 med James Newton Howard Klicka här