Intervju Patrick Ryborn producent av Monky

Patrick Ryborn producent Monky 2017

 

 

 

Patrik Ryborn är producent och har arbetat inom yrket i över 30 år.  Han har bland annat producerat Sune filmerna, Himlen är skyldigt blå, Klassfesten, Hallonbåtsflykten och nu senast Monky.

 

Vad gör en producent?

Mitt jobb är att hitta projekt eller att komma med egna idéer som kan bli film. Men oftast handlar det om att författare redan finns och från den idén göra en film.  Med Monky var det så att det fanns en författare. Jag tyckte berättelsen lät spännade och ville utveckla den vidare.
När vi hade jobbat med manus i en första grund så kom vår regissör Maria Blom in och från andra utkastet av manuset hjälpte även hon till.

 
Hur mycket har du att säga till om i en film som producent?
Jag har väldigt mycket att säga till. Man är med från början till  slut. Sedan bestämmer producent casting framförallt vilka som skall arbeta bakom filmen. Jag sätter även ihop hela inspelningen tillsammans med regissör. Efter inspelning fortsätter klippningen vilket är ett gigantiskt arbete. Som producent är man med från dag ett till sista dagen.

 
Kan du berätta mera om apan, Monky i filmen?
Vi skulle ha börjat något år tidigare med filmen men då kunde inte Maria Blom så vi väntade in henne, då var tankarna det här går inte att göra. Det var även de tankarna som fanns när vi startade inspelningen. Jag var mycket noga med att det skulle se ut som en riktig apa men den skulle ha lite mänsklig karaktär.  Vi hade Apornas planet och sista Djungelboken som förebild att vi skulle nå den nivån på apan. Vi har lagt 15 miljoner på enbart apan så Monky kan man väl säga har Sveriges dyraste huvudroll genom tiderna.
Så här långt drömde jag om att nå en toppkvalité av filmen. Det var tur att alla var med på noterna om drömmen av den perfekta filmen. Kul också att vi lyckades att nå målet.
 

Hur svårt var det att uppnå resultatet av filmen?
Bara med apan har vi jobbat i ett och halvt år. Men vi har även arbetat mycket med miljöer. Vi har lagt ner otroligt mycket tid med scenografi och kostym samt att fotot är fantastiskt. Det ska ju vara en helhetsupplevelse och på toppen av det kommer Monky.

 

Hur gjorde ni när n i valde inspelningsplatserna?
Det var heller inte enkelt vi höll på väldigt länge för att hitta platser som verkligen skulle passa. När vi väl var färdiga låg de otroligt utspridda. Produktionsledningen var lite skeptiska ska vi åka så långt för en scen? Ja svarade jag vi måste verkligen det. Vi måste ha de här platserna det kommer att bli så fint i filmen. Vi spenderade en hel del på resande. Men nu när vi ser slutresultatet var det verkligen värt det. Vi såg det färdiga resultatet jag och Maria Blom för först en vecka sedan (slutet av november red anm) men vi har sett delar av resultatet sedan i augusti och vi visste att detta skulle bli otroligt bra.

Maria Blom, regi Monky 2017

Vad har varit speciellt just med Monky jämfört med andra produktioner?
I början sa både jag och Maria Blom att vi ska ha extremt duktiga och talangfulla skådespelare. Vi ska också ha skådespelare som är trevliga och roliga att jobba med och det har varit en fantastisk gemenskap.  Som vid ett tillfälle blev skådespelarna fel kallad och kom på morgonen fast de skulle filma på eftermiddagen. En del kan ju bli oerhört sura över det men de satt och hade det trevligt hela tiden och det genomsyrar hela filmen och jag tycker även att det syns i filmen, gemenskapen och värmen. Det har varit sån energi och helt fantastiskt att göra detta tillsammans med hela teamet. Inget i filmen har lämnats åt slumpen varenda sak du ser i bild har varit styrt allt från bilar till människor och kläder. Det har varit som en epokfilm fast i nutid, det är extremt svårt att göra det. I en epokfilm vet du  hur du ska förhålla dig allt från kläder till miljö. Men i en nutida film har du inte de referenserna.  Det är makalöst svårt speciellt med kostym. Vi har varit i riktiga miljöer också och filmat inte i studio.

 

Hur gick det till när Monky var med så att skådespelarna skulle kunna agera rätt?
Vi hade bland annat en tjej som heter Nina Åkerlund som är mimare hon har agerade apan på plats som då våra aktörer fick spela mot. Ninas uttryck finns även i den animerade apan. Efter det så fick aktörerna spela mot en docka så att de fick den riktiga känslan av hur hög Monky var. Sedan gjorde vi om detta en tredje gång och då  fick de spela utan apdocka och Nina. Sist klippte vi in den animerade apan. Så det har absolut inte varit mycket greenscreen vi har verkligen filmat på plats. Efter varje scen där apan är med så fotar vi av miljön i olika vinklar med olika ljusinställningar. Det tar ungefär en kvart. Efter det gör vi en scanning av hela rummet med en speciell apparat som är väldigt dyr men den gör en 3d scanning av hela rummet och det tar ungefär en timma att göra det. Så varje Monky scen tar väldigt lång tid och det är ungefär 200 tagningar som hon är med. Men när jag tittar på slutresultatet tycker jag absolut att det har varit värt varenda timma av arbete med filmen. Vi är otroligt nöjda, jag är otroligt nöjd!
 
Handling:
Frank, 11 år, hittar en dag en livs levande apa i familjens trädgård. Apan kallar de för Monky och med henne startar ett spännande och roligt äventyr för hela familjen. Men det går snart upp för dem att Monky inte är en vanlig apa och att det inte var en tillfällighet att hon dök upp just i deras trädgård. Vem är hon? Var kommer Monky ifrån och går det att hemlighålla henne för byn? Ett varmt fartfyllt äventyr tar Frank och familjen från Sverige till Thailands djupaste djungel.”
 
Biopremiär 22 december 2017

 
Längd: 1.30
Ålder: Barntillåten
Regi: Maria blom
Skådespelare: Julius Hugoson, Frida Hallgren, Johan Petersson, Ing-Marie Carlsson, Eric Ericson, Bianca Kronlöf, Tomas Åhnstrand, Shebly Niavarani, Sofia Bach

Foto och text Camilla Käller.