Under Stockholm Internationella Filmfestival 2016 höll James Newton Howard en intressant Masterclass på Filmhuset i Stockholm. Just nu är han aktuell med filmmusik till ’Fantastiska vidunder och var man hittar dem’ som visas på bio i Sverige.
Frågor gjorda av Stockholm Filmfestival
Text Camilla Käller och Patrik Laijronsdotter
Bild: Pressbilder
Trailer: Warner Bros
Finns det några som du gärna arbetar ihop med igen?
En av mina favorit regissörer är Frances Lawrence som jag har gjort mycket filmmusik till, bland annat ’Hunger Games’. Nästa år ska jag göra musik till en annan film som Jennifer Lawrence är med i som heter ’Red Sparrow’ [red anm: regi Frances Lawrence]. Men några av regissörerna vill jag aldrig arbeta med igen men jag säger inte vilka de är.
Under din trettioåriga karriär har du gjort väldigt mycket i olika genrer. Vad tycker du bäst om att göra, stora eller små filmer?
Jag gillar att göra alla typer av film, men det är roligt att göra stora filmer som ’Fantastiska vidunder och var man hittar dem’ där man får använda en fullskalig orkester. Det är också mycket musik i filmen och det gillar jag. Det är också alla sinnesstämningar och det är uppskattat. Jag gillar nog att göra stora filmer just för att det finns så stor möjlighet. Men jag uppskattar även mindre filmer. Variation är det bästa. Man kan väl säga att så länge det är en bra film gillar jag det.
Warner Bros 2016 Fantastiska vidunder och var man hittar dem.
Hur var det att jobba med ’Fantastiska vidunder och var hittar dem’ som är en fortsättning av Harry Potter, de filmerna har ju redan välkänd filmmusik i sig?
Det var en stor utmaning. Det finns redan fantastisk mycket fin musik just till Harry Potter som John Williams har skrivit. Det var en utmaning och jag hade mycket att leva upp till. Men jag ville ändå skapa något nytt, för det är en ny film. Vi använde Hedwigs musiktema just över loggan och några gånger till. Men i resten av filmen är det ny musik. För att denna film skulle bli en succé var musiken och filmen tvungna att stå på egna ben och inte bygga vidare på Harry Potter för Harry är ännu inte född i ’Fantastiska vidunder’ och det är en helt annan tidsepok också.
Vilken del tycker du är viktigast i film?
En filmkompositör ska berätta en berättelse med musiken. Det hjälper historien som redan finns i manus att bygga vidare, musiken visar också vilken känslomässig syn man vill förmedla. När jag gör filmmusik måste man se det ur alla perspektiv. Har man en scen med en man och en kvinna och ser det ur kvinnans perspektiv så är det på ett sätt, ser man det från mannens så kan det vara på ett annat sätt. Det hjälper till att förstå de olika nivåerna i en film. Om man använder musiken på rätt sätt blir det ett bra komplement. Det gäller att förstå filmen så mycket som möjligt och göra intressant filmmusik utifrån det.
Är det någon speciell filmmusik du gillar just nu eller något speciellt du vill se i framtiden?
Hollywood gör så många stora filmer men de behöver inte betyda att de är bra. De gör samma typ av film och de vill ha superhjältar. Musiken till sådana filmer har ett visst mönster och det kan bli väldigt tråkigt för mig. Ta exempelvis ’Fantastiska Vidunder’, det är en av orsakerna till varför jag ville göra musiken. De var helt öppna för att göra det på ett helt klassisk vis. De ville ha full orkester med i filmen. Jag hoppas att man fortsätter att använda orkestermusik i filmerna. I början av 80 talet gjordes mycket dålig musik och man var rädd för att använda en fullskalig orkester i filmer. Nu har det kommit tillbaka och jag hoppas att det stannar. Jag kommer att göra nästa ’Fantastiska vidunder’ också, sedan får vi se.
Hur är det att arbeta med samma filmer om igen och samma regissörer som exempelvis Frances Lawrence?
Det känns jättebra. Jag gillar att arbeta med Frances Lawrence. Jobbar man med samma filmer eller regissörer så blir det lite lättare. Man använder samma grund att stå på även ifall de är olika. Men du känner ändå igen basen. Det är en av orsaken till varför jag exempelvis tror att John Williams musik till Harry Potter är så välkänt. Han använder samma bas i alla 8 filmer men i olika versioner. Du hör musiken så länge så den nöts in. Det gör exempelvis Harry Potter temat så välkänt.
Vilken del av ditt arbete tycker du är roligaste, mest skrämmande eller jobbigast att genomföra?
Att sitta och skriva själv i studion är givande. För mig är varje film ett pussel. Jag måste lösa pusslet och hitta den rätta tonen till varje film. När regissören sen kommer kan det bli komplicerat. Det behöver inte betyda att det är dåligt men ju flera människor som kommer in i processen ju mera komplicerat blir det.
Du är känd för att arbeta snabbt som filmkompositör speciellt i King Kong. Kan du berätta lite mera om det arbetet?
’King Kong’ var särskilt svår, det var en extraordinär och speciell upplevelse som jag hoppas att jag slipper uppleva igen. Det är en underbar film och Peter Jackson är underbar. De jobbade med Howard Shore i många månader men när det var ca sex veckor till filmen skulle vara klar så avbröt de samarbetet, varför vet jag inte. De bad mig så göra musiken och det var bara fem veckor kvar. Jag skrev ungefär fyra timmars musik på fem veckor. Jag kan inte ens föreställa mig hur jag gjorde men jag lyckades. Musiken i filmen är ca 2 timmar 53 minuter men i ’directors cut’ är det ca 4 timmar. Det är som jag får en adrenalinkick. Jag kan inte förklara det på något annat vis. Men jag var ju också 10 år yngre än vad jag är nu. Det hjälpte också naturligtvis till. Man jobbar hela tiden, varje dag i fem veckor och sover bara tre till fyra timmar per natt. Alla blir sjuka och har det eländigt men man får det gjort. Jag gillar inte att arbeta under så hårda förhållanden.
Finns det något mera du skulle vilja tillägga?
Nej.
James Newton Howard kommer att besöka Stockholm och Malmö 2017 med orkester och ge konsert och berätta om musiken ni får höra. För att se speldatum och plats Klicka Här
För att komma till den enskilda intervjun med James Newton Howard som jag gjorde klicka här.