Intervju Maria Blom regi Monky

 

 

 

Maria Blom regissör till filmen Monky. Hon är mest känd för filmen Masjälvar och Hallåhallå. Nu är hon högaktuell i feelgood-filmen Monky.
 
Hur var det att regissera Monky?
Det har varit väldigt roligt. Det är bland annat för att vi har haft en jättebra ensemble och ett bra team bakom kameran. Det är något som jag och producenten har verkligen medvetet valt. Vi ville bara jobba med trevligt och generösa människor. På så vis var det väldigt roligt att göra Monky. Sedan var det väldigt mycket teknik kring själva apan men vi överlevde det genom att vi hade en så bra grund.
 
Hur var det att vara regissör när tekniken hade så stor del i filmen?
Det passade mig ganska bra. Dels är jag ganska bra på att föreställa mig saker och det var inte svårt att föreställa sig att den här apan var där. Det passade mig verkligen. Sedan var det mycket väntetider på grund av att man var tvungen att registrera rummet. Man kunde inte styra på samma sätt som man kan göra annars.
 
Hur mycket kunde du styra hur du ville ha apan?
Det är egentligen bara jag som har varit med hela vägen när det gäller Monky och väldigt länge var det bara jag som hade henne i huvudet. Det var ju bara jag som kunde berätta vad apan gjorde. Monky är ju regisserad precis som vanliga skådespelare. Däremot gjorde vi ju Motion Capture (du fångar rörelser i en studio) med en riktig skådespelare sen överfördes de till den här datorfiguren. Jag jobbade mycket med Motion Capture i Tyskland och då har jag fått ha åsikter som exempelvis att nu så ska foten komma in senare i rutan eller apan ska titta till höger i stället för rakt fram med mera. Men den stora utmaningen var att få in hela känsloregistret i apan. Jag skulle uttrycka mig rätt på engelska sedan satt vi ju mest över Skype och pratade. Det är en kille som heter Alex Hansson som har skapat själva Monky.
 

Monky 2017

Hur var det att regissera just den här filmen när det har varit en huvudrollsfigur som är animerad?
Det har varit en ganska stor skillnad jämfört med andra filmer jag har gjort. Det har ju funnits begränsningar runtomkring speciellt när det har tagit tid vid varje tagning där apan är med. Man har behövt vara kreativ.
 
Hur mycket har du påverkat manuset?
Jag har nog påverkat det väldigt mycket. Det var ju Anders som kom med grunden men sedan har jag varit med och styrt hur vi ska berätta om den här familjen och hur familjen ska se ut. Skådespelarna har också fått varit med mycket den här gången och improviserat.
 
Är det något speciellt du kommer ihåg från filmen?
Ja vi var ju Thailand och filmade. Det var ju otroligt roligt och spännande. Intressant också och se hur lika vi arbetade det thailändska teamet och det svenska teamet. Det spelar inte någon roll vart du än åker och spelar in så är vi otroligt lika i yrket ändå. Det var väldigt intressant för mig att se och upptäcka.
 
Blev slutresultatet som du hade tänkt dig?
Ja det blev det nog måste jag säga. Den skulle kännas stor och filmisk med lyx med mycket färg att se på sedan skulle det vara mycket känslor men även stark och rolig. Men vi fick ju se slutresultatet för n ågra veckor sedan (November red anm) så jag låg nästan och bad på kvällarna hoppas nu att slutresultatet blev bra.
 
Ni lanserar Monky som en feelgood-film men den har ju ett ganska djupt ämne ändå i sig hur tänker du kring det?
För mig är det viktigt att man har en bra känsla när filmen är slut. Vad som händer påvägen är inte det som bestämmer om man får en feelgood känsla över en film utan det är hur det slutar som avgör om du mår bra eller dåligt när du har sett klart på filmen.
 
Handling:
”Frank, 11 år, hittar en dag en livs levande apa i familjens trädgård. Apan kallar de för Monky och med henne startar ett spännande och roligt äventyr för hela familjen. Men det går snart upp för dem att Monky inte är en vanlig apa och att det inte var en tillfällighet att hon dök upp just i deras trädgård. Vem är hon? Var kommer Monky ifrån och går det att hemlighålla henne för byn? Ett varmt fartfyllt äventyr tar Frank och familjen från Sverige till Thailands djupaste djungel.”
 
Biopremiär 22 december 2017
 
Längd: 1.30
Ålder: Barntillåten
Regi: Maria blom
Skådespelare: Julius Hugoson, Frida Hallgren, Johan Petersson, Ing-Marie Carlsson, Eric Ericson, Bianca Kronlöf, Tomas Åhnstrand, Shebly Niavarani, Sofia Bach
 
Foto och text Camilla Käller.